Grad koji je pre 25 godina bankrotirao danas je najbolje mjesto za život na svijetu

Izvor: b92.net

Kopenhagen — Kopenhagen je bankrotirao 1994. godine, a onda je uspeo da od oronulog, industrijskog centra, postane, zvanično, najbolje mesto za život na svetu.

Danski urbanista Jakob Matzen, koji je nedavno gostovao u Muzeju šabačkih Jevreja u Šapcu, održao je predavanje, koje je počeo fotografijom luke u kojoj građani opušteno plivaju. To je pre 40 godina bilo nezamislivo jer je voda bila toliko zagađena da je kupanje bilo, blago rečeno, nebezbedno.

Kopenhagen danas ima očišćenu i uređenu luku u kojoj stanovnici uživaju, kao i odličnu infrastrukturu i urbanističku politiku koja akcenat stavlja na bicikliste i pešake.

Jakob Matzen objasnio je da je nakon bankrota grada pre 25 godina, zemljište Kopenhagena prebačeno u vlasništvo organizacije By & Havn, ali da grad ipak poseduje 95% njenih deonica. Nakon uspostavljanja ovakve organizacije, počinje preporod grada.

Kopenhagen se trenutno nalazi pod upravom glavnog gradonačelnika i šest dodatnih gradonačelnika iz različitih oblasti.

Čovek i njegove potrebe

Čovek i njegove potrebe, kao i stanje njegovog duha bili su od izuzetnog značaja za urbanističku i arhitektonsku transformaciju Kopenhagena. Panorama grada, kakva je nekada bila, nije se značajno izmenila. Novi objekti uglavnom ne prelaze četiri do pet spratova, osim novih posebno značajnih gradskih građevina, koje su nešto veće visine i gabarita, prenosi portal Gradnja.

Značajan element Kopenhagena je voda. Osim luke, koja je uređena na način da se u njoj danas može neometano kupati, postoje i mnogobrojni vodeni kanali. Naime, stanovnici Kopenhagena neretko imaju problem sa znatnim količinama padavina, tako da je posebna studija bila usmerena na stvaranje malih kanala kroz grad koji bi što efikasnije sakupljali kišnicu koja se potom vraća u sistem.

Održiva ekonomija

Danci su poznati po brizi za održivost, pa je tako i kroz projekat transformacije Kopenhagena utkan niz projekata iz ove oblasti, poput beskrajnih polja vetrenjača, ali zelenih krovova na restoranima koji na vrhu objekta imaju bašte gde uzgajaju biljke i povrće za svoje potrebe.

S obzirom na činjenicu da 50 posto stanovnika Kopenhagena svakodnevno koristi bicikl kao prevozno sredstvo, od izuzetnog značaja je bilo oformiti funkcionalan sistem za bicikliste u gradu.

Visoke cene stanova

Skupe nekretnine su još jedan problem. Naravno, njihove cene su porasle jer je ovaj grad jedan od najpoželjnijih za život na svetu, pa bi mnogi želeli da se baš tu trajno nastane.

Svakog meseca u Kopenhagen se doseli novih 1.000 građana, te se planira da će do 2029. godine populacija ovog grada biti veća za 100.000 ljudi. Da bi se smanjila cena nekretnina, u danskoj prestonici prave se nova ostrva nasipanjem zemljišta koje je iskopano gradnjom novih linija metroa. Time će se dobiti jeftini stanovi i stanovi za studente.

Prikaži više
Back to top button
Close